Se hvad jeg tilbyder

Yoga

– din vej til dine uanede kræfter

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform og en skøn forening af stillinger (asanas), åndedræts kontrol (pranayama) og flow (vinyasa). Ashtanga yoga er bygget op af en bestemt kæde af stillinger (asanas), der udføres i rækkefølge og ender i serier efterfulgt af hinanden. Der er i alt 6 serier – sværhedsgraden ændres og stillingerne går dybere og dybere fra første serie (primary) og frem. Efterhånden ved kroppen hvad den skal og hvor den er på vej hen, hvilket gør at du glider mere ind i meditationen samtidig.

I ashtanga yoga benyttes ujjayi åndedrættet – det sejrende åndedræt – sejr over måske tankerne eller det negative. Ujjayi skaber indre varme og stilner sindet. Det kan også bruges som meditationsfokus.

Jeg har selv været passioneret ashtanga udøver igennem flere år.

I min undervisning benytter jeg -hands on adjustment- for at støtte og udvikle dig. Det giver så meget mening!

Restorativ yoga

I restorativ yoga søger man dyb afslapning og selvhealing gennem hvilende stillinger, hvor man er støttet af props – puder, blokke, pøller mv – og varmet af tæpper netop for at kredsløbet, cellerne og musklerne kan få ro til genopbygning og fornyelse. Stilheden banker på og nervesystemet afbalanceres. Under min vejledning vejledes du til at skifte stilling, når du har behov for det. Vi er alle forskellige og individuelle individer og ingen dage er ens – den ene dag er det mere kompliceret at finde ro end den anden, og jeg vil give dig lige præcis den tid, der skal til på den aktuelle dag, så der netop er mulighed for at give slip på ubevidste spændinger, tid til observation og bare mærke hvem du er, og hvad der rør sig den enkelte dag.

Jeg benytter mig selv meget af restorativ yoga, der hvor pausen skal indtages, og det er der, hvor jeg bare overgiver mig.

Jeg er fan!

En kombination af disse to yogaformer er genial – og i øvrigt at kombinere (restorativ) yoga med anden hård sport skaber det stærkeste fundament for balance og ydeevne.

Jeg underviser altid fast i ashtanga yoga og restorativ yoga/meditation hos www.yostudios.dk Margrethepladsen 4, Århus C.

Jeg udbyder i skønne lokaler hos hos City Yoga, Stilling Landevej 36, Skanderborg:

Dynamisk yogaforløb (ashtanga yoga) mandage og onsdage kl 17-18

Restorative søndage een gang i måneden kl 14-16

ENETIMER

Det er muligt at booke enetimer i både ashtanga- og restorativyoga – det bygges op efter dit ønske, dine behov og dit niveau. Det kan både foregå hos mig Anebjerggårdsvej 6, Skanderborg eller hos dig.

Følg med i begivenheder og andet på min facebook side, Maria Daus – Yoga og mindfulness www.facebook.com/Maria-Daus-yoga-mindfulness

og instagram @mariadaus https://www.instagram.com/mariadaus/?hl=da

Massage/Bindevævsmassage/Cupping

– pas på dig

Massage er et unik vej til afspænding, udrensning og stressforløsning.

Fysiurgisk massage er et gammelt anerkendt middel til at løsne og afspænde kroppens muskulatur. Der arbejdes dybt i væv og muskulatur og der tages udgangspunkt i kroppens grundlæggende anatomi.

Der kan være mange grunde til at muskulaturen spænder op – overbelastning, kompensation, ubevidste spændinger, stress mv.

Massagen har mange gavnlige virkninger på flere plan, fysisk som psykisk. Massagen giver dig stressforløsning og smertelindring samtidig med, at den løfter dig og giver dig en fornemmelse af velvære og afslapning, hjælp til din genopbyggelse.

Bindevævsmassage foretages med  sugekopper/glaskopper som danner et vacuum og stryges henover huden/kroppen, med det formål at øge blodgennemstrømningen i bindevævet for at løsne spændinger og udrense ophobede affaldsstoffer. Bindevæv findes overalt i kroppen bl.a. i huden, rundt om – muskler, sener, knogler, blodkar, nerver og indre organer og er depot for affaldsstoffer og væske. Affaldsstofferne er fx medicinrester og andre kemiske påvirkninger, virus, bakterier, restprodukter fra fødevarer samt blokerede følelser.

Cupping er en gammelt kinesisk behandlingsform som går dybt og er utrolig effektiv. Kopperne kan sættes mere el mindre over hele kroppen og bliver siddende typisk 5-10min., hvor de danner vacuum. Vacuumet gør at man får ”sugemærker” af blålig/mørkerød karakter, det helt naturligt og vil forsvinde i løbet af 2-10dage. Cupping har samme formål som bindevævsmassage.

Både mht massage, bindevævsmassage og cupping gælder at – har du særlige udfordringer og spændinger eller vil komme godt fra start kræver det ca 3 behandlinger med 7-10dages interval, hvorefter en behandling om måneden kan gøre, at du holder dit velbefindende og de værste spændinger i skak, og du vil føle dig fri i din krop.

Efter fysiurgisk massage et er meget naturligt, at du særligt efter første behandling kan opleve, at du er øm og lidt medtaget. Efter bindevævsmassage og cupping kan du have symptomer som træthed, ømhed i huden, oftere vandladning, øget tørst, kløe i huden – i værste tilfælde ligefrem influenzasymptomer

– du er blot godt i gang med udrensning og med at pleje dig selv.

En times behandling vil oftest bestå af en kombination af ovenstående el een af ovenstående efter dit valg.

Pas på dig selv – du er den bedste til det!

Jeg udbyder massagetider via facebookgruppen – Maria Daus – Massage -. Jeg har klinik og shop på hjemmeadr på Anebjerggårdsvej 6, Skanderborg. I shoppen tilbyder jeg produkter som kan støtte dig og din energi. Produkter som kan forkæle- og opløfte dig samt holde dig sund.

Jeg går højt op i at skabe en særlig stemning, så samtidig med at jeg søger efter dine spændinger mener jeg også, at det er essentielt, at du føler dig omfavnet og taget af. Hos mig skal en behandling også være afstressende, beroligende og berigende.

Du kan selv anmode om at blive medlem af facebookgruppen, men du er også velkommen til at skrive direkte til mig, og så finder vi en tid der passer dig.

Jeg vil glæde mig til at møde dig og dine udfordringer.

Lyder det som noget for dig, kan du blive medlem af min massage gruppe her.

Mindfulness

– dit givende værktøj

Mindfulness er en livsstil som leder dit sind mod mere blidhed, mildhed og kærlighed mod dig selv og dine omgivelser. Mindfulness er et fantastisk stykke værktøj, der kan hjælpe dig til mere ro, mere fokus, nærvær, balance og mindre kamp med livet.

Når vi møder udfordringer går vi ofte i handlemode og vil hurtigst muligt finde en løsning på problemet. Ofte findes der ikke en forklaring, ofte kan vi ikke forandre livets store udfordringer “over night”, men vi må væbne os med at ting tar tid. Indtil lindringen stille og roligt indfinder sig, vil en god hjælper være at leve i nuet, med det som er, og benytte de 7 mindfulness principper. Mindfulness meditation er en måde at indøve principperne, hvor du hele tiden håndterer og forholder dig til principperne. Se evt. mere under meditation.

Lev efter de 7 mindfulness principper

  1. Beginners mind
    – Se på det og dem du møder med et åbent sind, fra en ny fordomsfri vinkel
  2. Vær ikke dømmende
    – Døm ikke dine medmennesker ud fra hvad du ser, måske er der mere under overfladen, vær umiddelbar
  3. Vær ikke stræbende
    – Det er fint at have et mål, men nyd processen, hav ikke for travlt – ofte gør det blind – ting tar tid
  4.  Hav tillid
    – Hav tillid til at du/det nok skal lykkedes, hav tillid til andre mennesker – alle vil grundlæggende gerne være imødekommende
  5. Giv slip
    – Hæng ikke fast, det er en lettelse at slippe noget, også det du var allermest overbevist om, lad nyt komme til
  6. Accept
    – Accept af din situation og dig selv, accept af andres forskelligheder, de/det er som det er
  7. Tålmodighed
    – Du skal nok nå det du vil, rum tiden og mulighederne i den

Jeg lever dagligt med mindfulness og det er en del af min tilværelse, hvilket det har været siden 2013, hvor jeg uddannede mig til mindfulnessinstruktør. Livssynet har hjulpet mig gennem svære tider, endda styrket lyse tider og hjulpet mig til at balancere. Det tar tid at få det indoktrineret, men det har stor gevinst og jo mere man arbejder med det, jo mere bliver det en del af dig. Min kærlighed og tro på mindfulness er uendelig.

Meditation

– vejen til indre ro

Oplev din verden fra et andet sted, et mere observerende og vågent sted. Plej dit indre med daglige pauser og mærk hvordan din verden ændrer sig. Dine indre ressourcer får et løft og du vil kunne mærke en forandring – mere mentalt overskud og overblik samt gennemgående mere ro i krop og sjæl.

Begynd at meditere.

  1. Start helt simpelt – enkel meditation, kort tid som øges efterhånden. F.eks. start med 3 min.
  2. Find et stabilt sted – hvor du kan sætte dig i fred hver gang, så du ikke skal bruge tid på at finde et tilpas sted hver gang
  3. Vær disciplineret – hold fast og gør det hver dag, én ugentlig fridag
  4. Bliv ved – også i “gode perioder”, hvor du ikke er udfordret

I starten er det muligt og naturligt, at du oplever at der er meget uro og at du nemt bliver afledt, men hold fast, det bliver bedre. Du er ved at træne hjernen akkurat som du træner en muskel. Den skal lige i gang. Vær tålmodig. Du kan forvente, at der kan gå op til 6 uger før du begynder at hige efter din daglige meditation og virkelig er i et med den.

Du behøver hverken være yogi eller spirituel for at at meditere. Alle kan meditere og det er et enormt stærkt redskab til at skabe ro i en travl hverdag.