Se hvad jeg tilbyder

Yoga

– din vej til dine uanede kræfter

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform og en skøn forening af stillinger (asanas), åndedræts kontrol (pranayama) og flow (vinyasa). Ashtanga yoga er bygget op af en bestemt kæde af stillinger (asanas), der udføres i rækkefølge og ender i serier efterfulgt af hinanden. Der er i alt 6 serier – sværhedsgraden ændres og stillingerne går dybere og dybere fra første serie (primary) og frem. Efterhånden ved kroppen hvad den skal og hvor den er på vej hen, hvilket gør at du glider mere ind i meditationen samtidig.

I ashtanga yoga benyttes ujjayi åndedrættet – det sejrende åndedræt – sejr over måske tankerne eller det negative. Ujjayi skaber indre varme og stilner sindet. Det kan også bruges som meditationsfokus.

Jeg har selv været passioneret ashtanga udøver igennem flere år.

I min undervisning benytter jeg -hands on adjustment- for at støtte og udvikle dig. Det giver så meget mening!

Restorativ yoga

I restorativ yoga søger man dyb afslapning og selvhealing gennem hvilende stillinger, hvor man er støttet af props – puder, blokke, pøller mv – og varmet af tæpper netop for at kredsløbet, cellerne og musklerne kan få ro til genopbygning og fornyelse. Stilheden banker på og nervesystemet afbalanceres. Man ligger ofte i stillingerne 5-20min. Der er mulighed for at give slip på ubevidste spændinger, observation og bare mærke hvem du er og hvad der rør sig den enkelte dag.

Jeg benytter mig selv meget af restorativ yoga, der hvor pausen skal indtages, og det er der hvor jeg bare overgiver mig.

Jeg er fan!

En kombination af disse to yogaformer er genial – og i øvrigt at kombinere (restorativ) yoga med anden hård sport skaber det stærkeste fundament for balance og ydeevne.

Jeg underviser altid fast i ashtanga yoga og restorativ yoga/meditation hos www.yostudios.dk Margrethepladsen, Århus C.

I aug og sep 2020 udbyder jeg på hjemmeadresse Anebjerggårdsvej 6, Skanderborg:

Yoga på terrassen- lige ud til naturen

Mandage kl. 17-18:30

I tipitelt – lige midt i naturen

Torsdage Blid yoga, meditation, afspænding kl 19-20

Søndags Happenings 6.sep og 27.sep kl 14-16

Jeg vil fortsætte forløb og happenings i efteråret hos www.cityyoga.dk Stilling Landevej, Skanderborg.

Følg med i begivenheder og andet på min facebook side, Maria Daus – Yoga og mindfulness www.facebook.com/Maria-Daus-yoga-mindfulness

og instagram @mariadaus https://www.instagram.com/mariadaus/?hl=da

Massage

– pas på dig

Massage er et unik vej til afspænding og stressforløsning.

Fysiurgisk massage er et gammelt anerkendt middel til at løsne og afspænde kroppens muskulatur. Der arbejdes dybt i væv og muskulatur og der tages udgangspunkt i kroppens grundlæggende anatomi.

Der kan være mange grunde til at muskulaturen spænder op – overbelastning, kompensation, ubevidste spændinger, stress mv.

Massagen har mange gavnlige virkninger på flere plan, fysisk som psykisk. Massagen giver dig stressforløsning og smertelindring samtidig med, at den løfter dig og giver dig en fornemmelse af velvære og afslapning, hjælp til din genopbyggelse.

Hvis du har særlige udfordringer og spændinger kræver det ofte 2-3 behandlinger med 7-10dages interval. Det er meget naturligt, at du særligt efter første behandling kan opleve, at du er øm og lidt medtaget.

Ofte vil massage en gang månedligt kunne afholde dig fra de værste spændinger og du vil føle dig fri i din krop.

Du er blot i gang med at pleje dig selv.

Pas på dig selv – du er den bedste til det!

Jeg udbyder få ugentlige massagetider via facebookgruppen – Maria Daus – Massage -. Jeg har tider hjemme på Anebjerggårdsvej 6, Skanderborg eller i klinikfællesskabet Kildegården, Kildegården 14, Århus C .

Jeg går højt op i at skabe en særlig stemning, så samtidig med at jeg søger efter dine spændinger mener jeg også, at det er essentielt, at du føler dig omfavnet og taget af. Hos mig skal en behandling også være afstressende, beroligende og berigende.

Du kan selv anmode om at blive medlem af facebookgruppen, men du er også velkommen til at skrive direkte til mig, og så finder vi en tid der passer dig.

Jeg vil glæde mig til at møde dig og dine udfordringer.

Lyder det som noget for dig kan du blive medlem af min massage gruppe her.

Mindfulness

– dit givende værktøj

Mindfulness er en livsstil som leder dit sind mod mere blidhed, mildhed og kærlighed mod dig selv og dine omgivelser. Mindfulness er et fantastisk stykke værktøj, der kan hjælpe dig til mere ro, mere fokus, nærvær, balance og mindre kamp med livet.

Når vi møder udfordringer går vi ofte i handlemode og vil hurtigst muligt finde en løsning på problemet. Ofte findes der ikke en forklaring, ofte kan vi ikke forandre livets store udfordringer “over night”, men vi må væbne os med at ting tar tid. Indtil lindringen stille og roligt indfinder sig, vil en god hjælper være at leve i nuet, med det som er, og benytte de 7 mindfulness principper. Mindfulness meditation er en måde at indøve principperne, hvor du hele tiden håndterer og forholder dig til principperne. Se evt. mere under meditation.

Lev efter de 7 mindfulness principper

  1. Beginners mind
    – Se på det og dem du møder med et åbent sind, fra en ny fordomsfri vinkel
  2. Vær ikke dømmende
    – Døm ikke dine medmennesker ud fra hvad du ser, måske er der mere under overfladen, vær umiddelbar
  3. Vær ikke stræbende
    – Det er fint at have et mål, men nyd processen, hav ikke for travlt – ofte gør det blind – ting tar tid
  4.  Hav tillid
    – Hav tillid til at du/det nok skal lykkedes, hav tillid til andre mennesker – alle vil grundlæggende gerne være imødekommende
  5. Giv slip
    – Hæng ikke fast, det er en lettelse at slippe noget, også det du var allermest overbevist om, lad nyt komme til
  6. Accept
    – Accept af din situation og dig selv, accept af andres forskelligheder, de/det er som det er
  7. Tålmodighed
    – Du skal nok nå det du vil, rum tiden og mulighederne i den

Jeg lever dagligt med mindfulness og det er en del af min tilværelse, hvilket det har været siden 2013, hvor jeg uddannede mig til mindfulnessinstruktør. Livssynet har hjulpet mig gennem svære tider, endda styrket lyse tider og hjulpet mig til at balancere. Det tar tid at få det indoktrineret, men det har stor gevinst og jo mere man arbejder med det, jo mere bliver det en del af dig. Min kærlighed og tro på mindfulness er uendelig.

Meditation

– vejen til indre ro

Oplev din verden fra et andet sted, et mere observerende og vågent sted. Plej dit indre med daglige pauser og mærk hvordan din verden ændrer sig. Dine indre ressourcer får et løft og du vil kunne mærke en forandring – mere mentalt overskud og overblik samt gennemgående mere ro i krop og sjæl.

Begynd at meditere.

  1. Start helt simpelt – enkel meditation, kort tid som øges efterhånden. F.eks. start med 3 min.
  2. Find et stabilt sted – hvor du kan sætte dig i fred hver gang, så du ikke skal bruge tid på at finde et tilpas sted hver gang
  3. Vær disciplineret – hold fast og gør det hver dag, én ugentlig fridag
  4. Bliv ved – også i “gode perioder”, hvor du ikke er udfordret

I starten er det muligt og naturligt, at du oplever at der er meget uro og at du nemt bliver afledt, men hold fast, det bliver bedre. Du er ved at træne hjernen akkurat som du træner en muskel. Den skal lige i gang. Vær tålmodig. Du kan forvente, at der kan gå op til 6 uger før du begynder at hige efter din daglige meditation og virkelig er i et med den.

Du behøver hverken være yogi eller spirituel for at at meditere. Alle kan meditere og det er et enormt stærkt redskab til at skabe ro i en travl hverdag.